30.4.09

DIAGNOSE X.

Hva feiler det meg? Hva er min psyke-diagnose? Når begynte dette?

Jeg får mange slike spørsmål. Både her på bloggen min, og ute i det virkelige liv. Og tro meg, det er jeg glad for. For det betyr at jeg må tenke over, og resonnere meg fram til det selv. Analysere er kanskje et fint ord for dette. Jeg er en slik person som ofte "glemmer" problemene mine. Jeg skyver de unna, fokuserer på noe annet. Og til et visst punkt kan det være bra, men i det lange løp forstår vi alle at dette ikke fungerer. Det får meg til å stå igjen her på bar bakke, uten mulighet til å vite hvordan jeg skal klare meg. Begynte å gå til psykolog nå i høst. Eller, det er bare vanlig skolepsykolog som har tid til meg èn halvtime annenhver uke. Kanskje oftere, om jeg er veldig heldig. Så som du kanskje skjønner, så er jeg veldig skeptisk til dette psyko-behandlings-opplegget. Men jeg må tenke til hver lille time jeg har, forberede meg og utnytte den lille tiden så godt som mulig. Og tro meg, det er ikke lett. Første psyk-spor jeg har, er fra tolvårsalderen. Da var jeg suicidal m/dødsangst. En merkelig kombinasjon, jeg vet, men vet ikke. Det var det jeg var. Hadde en kraftig depresjon som varte i nesten hele sjuende klasse. Ingen merket noe, ingen fikk vite noe. Og opp gjennom tidene tror jeg at jeg har hatt diverse perioder med depresjoner, men jeg var aldri klar over det. Har tross alt aldri vokst opp med psykiske problemer rundt meg, så det var vanskelig å identifisere følelser enn aldri selv har hørt om. Jeg var redd, og gjorde alt for å skjule det. Løy, spilte (og trodde det selv) at jeg var syk, bortforklarte alt mulig. Jeg skammet meg.

Når jeg fylte seksten ble alt verre. Men jeg forsto fortsatt ikke hva som feilet meg. Jeg regnet egentlig med at det bare fulgte med etter å ha kommet ut som lesbisk. Hadde jeg bare oppsøkt psykolog da, tenker jeg. Da hadde mye vært lettere tror jeg og skolegangen min hadde kanskje ikke vært så fucked up som den er i dag (ja, jeg er perfeksjonist og bli skuffet hver gang jeg ikke får til noe. Tragisk egentlig). Men ikke gjort er ikke gjort, ingen grunn å dvele ved det nå. For jeg må leve med at jeg ikke oppsøkte hjelp før jeg fylte sytten, ganske akkurat også faktisk, og jeg må leve med at jeg mest sannsynlig ikke får hjelp før jeg kommer inn i voksenpsykiatrien, som er et halvt år til.

Depresjonene er forsåvidt milde, men har kraftige humørsvigninger, så mulig jeg diagnosiseres med bipolar lidelse. Jeg tror faktisk selv at jeg er bipolar, har lest meget om emnet. Men greit nok, jeg får vente å se. Har også mye angst, som kan være angst for mye rart. Mye av angsten skyldes skole (det er her perfeksjonisten Stine kommer inn) og ved sosiale samlinger. Kan avogtil ha en tendens til å bekymre meg veldig mye, sånn for omverdenen. Har etterhvert lært meg å "kutte ut" den slags virkelighet, og feks ikke se så mye på nyhetene. Det er veldig mye elendig som skjer i verdenen her. Er det min skyld? - tenker jeg da.

Det er sent, og jeg har tentamen i morgen. Så dere for lese dette, og skrive spørsmål i kommentarfeltet om dere lurer på noe. Jeg er en veldig åpen person sånn egentlig, svarer på det meste.
Og beklager for at det ble et veldig rotete innlegg, har ikke tort å lese det gjennom selv en gang.

4 kommentarer:

  1. Jeg synes det var et veldig flott innlegg kjære Stine, jeg forstår deg så mye mer, og det er et skritt videre for meg å bli kjent med deg og for deg å åpne deg. Å ikke få hjelp før man er atten er litt drøyt, du har ventet i mange år nå! Men jeg forstår deg så godt, man må liksom bare vente til noe permanent kommer. Hva er vitsen med å åpne seg og knytte seg til noen nå, når du må slutte om et halvt år? Jeg forstår godt at du ikke gjør det!
    Håper du har hatt en fin dag :)

    Stor klem, Vikkan.

    SvarSlett
  2. Nå hadde jeg nettopp skrevet en kommentar, også lkikket nettet, så jeg får prøve meg igjen :D

    JEg kjenner meg mye igjen i det du sier, og jeg syns at du har skrevet et ryddig og bra innlegg.

    det at du ikke skjønnte at noe var galt på barneskolen er helt normalt, det gjorde ikke jeg heller. Jeg trodde det var mitt hode det var noe i veien med.

    Det at du ikke har fått den hjelpen du trenger er skikkelig dårlig. Jeg håper du får det etterhvert :D

    Stå på, selv om det er tungt vil det være verdt det til slutt :D

    SvarSlett
  3. Jeg og kjenner meg mye inn i det du skriver. Men jeg er 13, og har hatt hjelp siden jeg var 10 år. Det er vel kanskje en forskjell der... Mine problemer skyldes også av skolen(perfeksjonist her og) også en pappa som aldri har vært der for meg. Og en del "bestevenner" som har spredd massemasse rykter om meg..

    Men alt vil gå bra tilslutt, det vet jeg :)

    SvarSlett
  4. Hei!:)
    Hehe. Jeg ble ikke fornøyd, så skal farge det igjen i morgen ;P

    Ja, skal snakke med legen om deg tror jeg:)
    Og tuusen takk. Skal prøve å få ein fin dag :-D

    Du virker veldig kjekk ;) <3
    Hvordan går det med deg nå?

    SvarSlett